WinLas-versioner och releaseinformation har flyttats till våra Kundsidor. Klicka här.

Upphandlingsguide

Är du intresserad av att köpa systemet som hjälper dig med LAS - Lagen om anställningsslydd? Här är några bra punkter att tänka på inför en upphandling!

1. Ta en tidig dialog

Genom att tidigt i processen ha en öppen diskussion med oss som leverantör kan vi enklare hitta rimliga överenskommelser och krav som passar både oss och er som kunder. Vi ser ganska ofta att vi möts av generella krav ställda på IT-system och/eller krav som är mer omfattande än ändamålet kräver. Genom en tidig dialog sparar vi arbete för både er och oss! 

Vi vill gärna ha en dialog runt:  

  • Funktionskrav – Vad ska vara möjligt att göra i systemet?
  • Icke-funktionella krav och säkerhetskrav – Hur ska systemet fungera, exempelvis kring säkerhet eller tillgänglighet?
  • Implementation – När och hur ska systemet implementeras? 
  • Leveransform – SaaS eller On Prem?
  • Tjänstenivåer (SLA) – Vilket behov finns exempelvis kring support? 

2. Ta del av våra standardvillkor

Våra allmänna villkor och PuB-avtalsmallar ger er bra grundläggande koll på hur vi levererar WinLas. Beroende på vilken omfattning av produkten ni behöver så har vi tre olika paket att erbjuda. Paketen skiljer sig åt utifrån bl.a. funktionalitet, krav tillgänglighet och support för att möjliggöra en mer diversifierad prismodell utifrån kundens behov.

Kontakta oss för mer information om standardvillkor.

3. Fundera över inköpsvägar

När ni är på det klara med vad som ska upphandlas kvarstår egentligen bara frågan hur det ska göras. WinLas kan införskaffas på flera olika sätt, och vilket sätt som är bäst varierar, så ta gärna kontakt med oss här för att undersöka alternativ. De vanligaste alternativen är: 

  • Direktupphandling 
  • Avrop via vår partner Visma Publitech. 
  • Avrop via eget licenspartneravtal. 
  • Avrop via ramavtal (exempelvis Adda). 
  • Upphandling med antingen öppet, selektivt eller förhandlat förfarande.  


Fler funderingar?