Ett användarvänligt system är mer än snygg design. Det är en investering i arbetsmiljön!
Just nu utvecklar vi vår nya LAS-plattform Lasia med fokus på användarvänlighet. Lagen om anställningsskydd och arbetsrätt över lag kan uppfattas som ganska krångligt. Målet med vårt nya LAS-system är att det ska vara lätt att göra rätt. Med korrekta beräkningar, lättförståeliga vyer och smarta funktioner kan såväl HR som chefer se till att lagen följs och i frigöra värdefull tid till andra arbetsuppgifter.
“Vi vill underlätta våra kunders arbetsvardag” säger Malin, som är UX-designer på WinLas.
UX som betyder User Experience (användarvänlighet) är inte bara något som handlar om utseende. Det är struktur, tydlighet, känsla och funktion i varje knapp, flik och flöde. Systemet ska också vara anpassat så att det är tillgängligt för alla. Oavsett funktionsvariationer, arbetssätt eller dagsform.
”Vårt system ska skapa värde för kunden och deras anställda. Vi vill att de ska kunna ta till vara på sina kompetenser på bästa möjliga sätt och enkelt hantera arbetsrättsliga frågor”, fortsätter Malin.
UX som digital ergonomi
Begreppet ergonomi kopplas ofta till stolar, skrivbord och kontorsmiljöer. Men även de digitala verktyg vi använder varje dag påverkar hur vi mår både fysiskt och mentalt.
“Vi vill att Lasia ska kännas skönt för ögonen, logiskt för hjärnan och smidigt för användaren,” säger Malin.
“Det ska vara tydligt var du ska klicka, inga onödiga steg, och inga överraskningar i designen.”
Bra UX sparar inte bara tid, det minskar även stress. I en värld där digitala verktyg är en självklar del av arbetsvardagen kan ett system med genomtänkt UX vara ett lika viktigt arbetsmiljöverktyg som ett höj- och sänkbart skrivbord.
Hur är ett system med bra UX?
- Du förstår direkt vart du ska klicka
- Allt är tydligt och konsekvent
- Innehållet känns relevant och överskådligt
- Gränssnittet är skönt för ögonen
- Inget onödigt stör och du får saker gjorda
Användarvänlighet i Lasia
Vårt mål med Lasia är att göra det ännu enklare att arbeta med hållbara personalprocesser, ta vara på medarbetarnas kompetens och följa lagen om anställningsskydd.
“Vi vill att våra kunder ska känna att deras arbetsvardag blir enklare, tryggare och faktiskt lite roligare,” avslutar Malin.